tisdag 4 oktober 2011

Rally startar?

Bitarna börjar nu falla på plats för att börserna ska kunna inleda en kraftig upprekyl som jag för tio dagar sedan skrev om i inlägget Sverige, Tyskland & USA.


Tyskland hade då redan nått min målnivå på nedsidan. För OMXS30 antog jag att det skulle komma en sista våg neråt till området kring 800, men den nedgången har uteblivit och lägsta notering för året är hittills 833. Man kan dock se fem fullgjorda vågor i hela nedgången, så en botten vid 833 är helt i sin ordning.


Tyskland och Sverige hade alltså redan tangerat mina målnivåer på nedsidan, men jag stod fast vid min initiala målnivå för S&P 500 på 1 040 - 1 090. Denna målnivå nåddes idag då S&P 500 noterade 1 074 som lägst, och då fullgjordes samtidigt den sista avslutande femte vågen i nedgången som dessförinnan saknades. USA satte idag alltså en lägre botten, medan Tyskland och Sverige satte högre bottnar för året, vilket får tolkas som positiv divergens som inte sällan inträffar vid viktiga toppar och bottnar.


Idag hann alltså USA "ifatt" Tyskland och Sverige, åstadkom en femte avslutande nervåg med positiv divergens, både gentemot de europeiska börsindexen som i momentumindikatorerna, och vände därefter oerhört kraftigt upp, som mest var S&P 500 ner ca 2,25 %, men avslutade dagen istället plus 2,25 %. 


Både i Europa och USA vill vi nu se en positiv uppföljning de närmaste dagarna på dagens uppgång i USA, för att kunna dra slutsatsen att en kraftig upprekyl har inletts, som har potential till att bli det kraftigaste rallyt sedan raset påbörjades i somras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar